Sectoarele strategice ale economiei Moldovei. Unde este mai profitabil să investești?

Unde este mai profitabil să investești?

Moldova este o țară cu condiții de producție și climatice favorabile. Din punct de vedere al dezvoltării economice, aceasta ocupă încă poziții scăzute, dar în ceea ce privește alegerea sectoarelor strategice ale economiei și perspectivele acestora, aici există un potențial mare. Investitorilor li se oferă o gamă largă de domenii pentru investiții și profit.

Să facem o retroperspectivă a fiecărei direcții.

Agricultură

Producția agricolă istoric este considerată un domeniu cheie al economiei moldovenești.

Acest lucru se datorează faptului, că Republica Moldova se află geografic într-o locație foarte avantajoasă. Are un climat relativ blând și soluri fertile, care fac posibilă cultivarea unei mari varietăți de culturi agricole și creșterea animalelor.

Cernoziomul din regiune reprezintă 75% din suprafața totală a țării. Există, de asemenea, acces la mare, care oferă beneficiile unui climat marin și al biodiversității.

Toate acestea creează condiții favorabile și tradiții speciale unice de cultivare a fructelor și legumelor.

Acest segment de piață acoperă numeroase categorii: cultivarea strugurilor și vinificația, cultivarea nucilor, pepenilor și tărtăcuțelor, cultivarea și prelucrarea semințelor oleaginoase, a cerealelor, cultivarea, colectarea și recoltarea plantelor medicinale.

În aceste ramuri sunt implicați 21% din forța de muncă a republicii.

Această sferă e caracterizată prin următorii parametri:

  1. Practici agricole avansate. La bază stau tehnologii inovatoare, care sunt concepute pentru a proteja mediul înconjurător și pentru a utiliza în mod eficient resursele naturale și solul.
  2. Utilizarea la fermă a metodelor organice pentru a crește randamentele. Aplicarea tehnologiilor moderne pentru irigare, fertilizare, precum și pentru protejarea culturilor de calamitățile naturale.
  3. Controlul la fiecare etapă a producției. Produsele corespund standardelor internaționale fitosanitare.

Toate acestea permit producătorilor din Moldova să cultive produse ecologice, care sunt solicitate pe piața internațională.

Produsele agricole sunt exportate în țările Uniunii Europene, Asia, CSI și Orientul Mijlociu.

În 2019 exporturile agricole au fost de 1,21 de miliarde de dolari.

Ponderea exporturilor din această ramură a economiei naționale reprezintă 43% din totalul exporturilor din Moldova.

Starea și perspectivele sferei IT

Tehnologiile informaționale este una dintre direcțiile strategice noi și dinamice ale RM. Astăzi în sectorul IT al Moldovei activează peste 30 de mii de angajați.

Realizările și evoluțiile specialiștilor moldoveni sunt prezentate în mod regulat la diferite forumuri și conferințe internaționale, de unde sunt atrași potențiali parteneri.

Companiile occidentale preferă, de asemenea, să își deschidă sucursalele în Moldova, deoarece aici li se oferă condiții favorabile pentru dezvoltarea afacerilor IT:

  • taxa unică pe valoarea adăugată la o rată de 7%;
  • acoperire de 100% a legăturii mobile și costul fix al acesteia;
  • digitalizarea serviciilor publice;
  • parc virtual și ecosistem IT;
  • personal multilingv.

Moldova se poziționează foarte reușit în domeniul infrastructurii de telecomunicații și acest sector promițător este susținut de guvern.

În 2019 exportul de servicii IT chiar a depășit valoarea exporturilor de produse vitivinicole și s-a ridicat la 255 milioane de dolari.

În ultimii patru ani creșterea profitului în această zonă a depălit de trei ori veniturile anuale: de la 122 milioane USD în 215 la 380 milioane USD în 2019. Ceia ce reprezintă 3,1% din PIB.

Astfel de indicatori confirmă faptul, că Moldova se orientează corect în necesitățile pieței moderne și se dezvoltă activ în direcția tehnologiilor informaționale și comunicațiilor.

Republica Moldova ocupă locul 4 în lume cât privește acoperirea populației cu internet gigabyte și locul 6 în ceea ce privește accesul la el.

Companiile IT din Moldova deservesc piețele americane și europene în direcția creării de produse bancare, guvernamentale și de telecomunicații.

Dezvoltarea industriei creative

Cultura și creativitatea se dezvoltă activ în Moldova.

Din 2017 în Republica Moldova au crescut mult indicii acestui sector și s-a efectuat pătrunderea activă pe piața mondială. Se creează numeroase studiouri de artă, spații creative, platforme creative, săli de terapie, instituții de învățământ. Recent, comunitățile de afaceri din această zonă s-au unit în Asociația Întreprinderilor Creative din Moldova (COR). Sarcinile sale sunt de a promova dezvoltarea direcțiilor creative în republică și de a oferi instruire în aceste specializări.

În Europa acest sector ocupă locul 3 în ceea ce privește angajarea și ocuparea forței de muncă și reprezintă aproximativ 30 de milioane, din care în Moldova – 13.000.

Acest domeniu de activitate include categorii precum arte plastice, muzică și dans, cărți și tipografie, publicitate, jurnalism, cinematografie, fotografie, arte și meserii.

Date despre sfera din Republica Moldova:

  • contribuție de 3,31% la PIB;
  • 74 milioane dolari pentru exportul de servicii creative;
  • vânzări de 186 milioane dolari.

Activitatea unor astfel de întreprinderi este susținută de partenerii din țările europene și SUA. Aceasta este o industrie foarte profitabilă pentru investiții, deoarece urmărește tendințele globale, este deservită de specialiști calificați și se dezvoltă constant.

Industria ușoară. Principalele caracteristici

Industria ușoară este o ramură foarte creativă și care contribuie la dezvoltarea modei. Acest lucru o face să fie în trend nu doar la cerere în ceea ce privește satisfacerea nevoilor zilnice, ci o poziționează și la nivelul   prezentărilor de modă și al relevanței într-un context creativ.

Producătorii moldoveni din industria modei participă la numeroase evenimente, expoziții, reprezentații internaționale.

Brandurile moldovenești își prezintă produsele, găsesc investitori pentru a întroduce noi tehnologii și să dezvolte întreprinderi.

Conform statisticilor, în 2018 sectorul textil a reprezentat aproximativ 10% din exporturi, iar valoarea mărfurilor în această direcție s-a ridicat la 427 de milioane dolari.

Valoarea exporturilor de articole de îmbrăcăminte și accesorii ale acestora, articole tricotate în 2020 s-a ridicat la 89 de milioane de dolari.

Industria ușoară acoperă o varietate de produse:

  • haine;
  • produse textile;
  • încălțăminte;
  • produse din piele;
  • accesorii.

Produsele sunt create atât pentru consum practic, cât și sub formă de modele exclusive de designer.

În industria ușoară a Moldove există întreprinderi mari, companii mici și mijlocii – ateliere, studiouri, mini-fabrici.

Creatorii moldoveni își produc produsele originale, precum activează și în sucursale ale unor celebre mărci străine – Prada, Armani, Calvin Klein, Dolce & Gabbana, Versace, Nike.

Peste 26.000 de angajați de diferite specialități sunt implicați în procesul de creare și producere a produselor – designeri de modă, cusotărese și croitori, meșteri de încălțăminte, țesători, reglori de echipamente, administratori etc.

Această categorie de industrie este potrivită pentru investitorii, care doresc să investească într-o industrie cu un ciclu de rulare rapid.

Proiecte de energie regenerabilă

Moldova, ca și alte țări progresiste, se străduiește să obțină o economie sigură și eficientă din punct de vedere ecologic.

Întreprinderile modernizează și implementează tehnologii care reduc poluarea ecosistemelor și utilizarea risipitoare a resurselor naturale. Proiectele privind energia verde au fost puse în aplicare activ din 2016. Deja în acel moment, volumele lor reprezentau 26,8% din industria energetică.

În 2018 a devenit popular proiectul Energie și Biomasă, care avea ca scop popularizarea utilizării biocombustibililor în Moldova. În acest proiect s-au încadrat peste 140 de mii de locuitori ai țării.

În Moldova activează Agenția pentru Eficiență Energetică, care se concentrează pe informarea populației despre procesele de producere a energiei din surse regenerabile.

Produsele de acest format includ:

  • energia eoliană – 58% și 35,6 MW;
  • hidroenergia – ocupă 26% cu indicatori de 16,3 MW;
  • biogazul – 9% cu parametri de 5,7 MW;
  • energia celulei solare este numai de 7% la 4 MW.

În 2020 în Moldova a fost creat un parc de panouri fotovoltaice Fly Ren de 1 MW, cu 3.700 de panouri solare instalate.

La început această energie era direcționată doar către gospodării particulat, dar acum este folosită și pentru nevoile statului.

În ultimii șapte ani peste 300 de instituții de stat au trecut la sistemul economic „verde”.

Prin urmare, sectorul energetic este, de asemenea, deschis și foarte promițător pentru investiții și cooperare.

 Industria producătoare de mașini și a echipamentelor

Producția de mașini și echipamente este, de asemenea, evaluată de către Guvernul Moldovei ca o direcție prioritară și promițătoare.

Începerea unei afaceri și investițiile în proiectele de inginerie mecanică existente sunt profitabile deoarece:

  1. Exporturile de mașini, echipamente, aparate și piese de schimb electrice au reprezentat 19,2% din volumul exporturilor în 2020. Valoarea producției a ajuns la 478 de milioane dolari. Produsele din această categorie sunt foarte solicitate pe piața internațională.
  2. Ponderea industriei în PIB în 2019 a crescut la 14,2%. Guvernul înțelege importanța acestei industrii pentru economie și o susține. Pentru a crea locuri de muncă, a fost stabilit un stimulent financiar în valoare de 2.000 de euro per loc de muncă.
  3. Moldova se află în zone economice libere și are acces la târguri importante și de vânzare.

Este o industrie competitivă, cu o forță de muncă calificată și o mare varietate de produse:

  • frigidere;
  • mașini de spălat;
  • mașini-unelte;
  • televizoare;
  • pompe și automatizări;
  • autoturisme;
  • utilaje agricole;
  • echipamente de înregistrare a sunetului;
  • instrumente de producție.

De rând cu întreprinderile moldovenești în țară activează reprezentanțele companiilor străine de automobile.

Republica Moldova produce și furnizează piese de schimb pentru crearea de camioane și mașini ale unor companii cunoscute – Mercedes, BMW, Volvo, Ford, Renault.

Electronică

În Moldova încă de pe vremea URSS a existat o producție extinsă de echipamente electronice. Ca mărime Moldova a fost al treilea furnizor.

Această industrie și astăzi e în cerere pe piață și produsele ei sunt promovate în mod activ în țările Uniunii Europene și CSI.

Și în perioada crizelor financiare, acest sector al economiei este susținut în mod activ la nivel legislativ.

Au fost create și există condiții favorabile de afaceri:

  • impozit de 7% pe cifra de afaceri din parcul IT;
  • impozitul pe producție, de asemenea, la o rată de 7%;
  • impozit pe venit – 12%;
  • stimulent financiar în valoare de 2.000 de euro pentru crearea de locuri de muncă;
  • forță de muncă calificată – specialiști absolvenți ai universităților și colegiilor tehnice cu un program modern de formare profesională;
  • zonă economică liberă de peste 500 de hectare.

În acest domeniu au fost deschise aproximativ 170 de companii, care aspiră la tendințele globale și atrag investițiile străine directe.

Companiile sunt specializate în producție, precum cercetare inginerească, în furnizarea de servicii în această industrie. Acesta este un sector promițător al economiei, care produce în mod regulat produse inovatoare – contoare inteligente, componente și dispozitive electronice, nanosensori, software.

Domeniul industrial este vast, puteți investi în proiecte tradiționale și mai moderne.

BPO & SSC Moldova

Conform datelor oficiale, în 2020 s-a înregistrat o creștere de trei ori a vânzărilor de servicii în domeniul externalizării proceselor de afaceri (BPO) și a creării unor centre de servicii unice (SSC). În țara noastră, tehnologia informaționlă și administrarea la distanță a proceselor de afaceri în economie are rolul unei locomotive.

Toate acestea datorită:

  • programelor de stat preferențiale;
  • condițiilor confortabile pentru pregătirea personalului;
  • dezvoltării infrastructurii de telecomunicații și Internet.

Segmentul de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) reprezintă acum 12% din totalul pieței de externalizare, iar prognozele cercetătorilor sugerează că se va tripla în viitorul apropiat.

Companiile BPO & SSC furnizează servicii pe piețele europene și americane. Serviciul include domenii de logistică, externalizare legală, călătorii, analize financiare și alte categorii.

Unde este mai profitabil de investit?

Fiecare dintre aceste sectoare are o importanță strategică pentru economia moldovenească. Ele sunt susținute la nivel de stat și se creeză condiții atractive pentru investitori.

Pentru un proiect de investiții ar trebui să alegeți o zonă bazată pe mai mulți parametri:

  • cercetărilor procesului de valorificare pe piață în perioada de planificare a proiectului;
  • studierea piețelor financiare;
  • volumul de capital disponibil și amploarea afacerii.

Fondul nostru național de investiții efectuează un audit individual al afacerilor și al industriei și selectează pentru investitori proiecte cu criteriile dorite și profitul așteptat.

Читайте также