În clasamentul internațional „Economie stabilă”, Republica Moldova se plasează pe locul 13 în ceea ce privește oportunitățile de afaceri.
În RM au fost create condiții favorabile pentru înregistrarea rapidă a întreprinderilor. Acest lucru este dovedit prin creșterea anuală a numărului noilor companii deschise. În același timp, ponderea întreprinderilor mici și mijlocii este de 98% din numărul total de obiecte înregistrate.
De ce aveți nevoie pentru a deschide o companie?
Sistemul juridic al Moldovei facilitează deschiderea unei afaceri, prin urmare, procedura de înregistrare a unei noi companii și condițiile sunt simplificate pe cât e posibil.
Pentru a vă înregistra veți avea nevoie:
- Să alegeți un nume original pentru companie. Avocații Camerei de înregistrare vă vor ajuta la stabilirea autenticității denumirii, verificând varianta propusă cu baza de date a întreprinderilor înregistrate. Pentru a accelera procedura, este recomandabil să pregătiți mai multe variante.
- Să vă decideți ce formă organizațională și juridică va avea viitoarea companie, reeșind din baza obiectivelor afacerii planificate.
- Să scrieți Statutul companiei, indicând domeniile de activitate.
- Să indicați informații despre acționari și administratori: nume complete, cetățenie, viza de reședință și contacte. Este imperativ să furnizați adresa legală în Moldova și numărul de telefon al viitoarei companii.
- Prezentați un cont bancar nou.
- Un sigiliu (o ștampilă) pentru autentificarea actelor și documentației, în conformitate cu reglementările legale.
De asemenea, trebuie să pregătiți documente pentru a vă confirma identitatea și a obține permisiunea de a începe o afacere:
- dacă compania este deschisă de o persoană fizică – cetățean al Moldovei, veți avea nevoie de buletinul de identitate al fondatorilor, mostre de semnături ale fondatorilor și de certificatele, eliberate de poliția RM;
- dacă firma este înregistrată de un cetățean al altui stat, trebuie să prezentați, de asemenea, o procură pentru reprezentantul fondatorului în Moldova și un certificat de cazier judiciar al fondatorului (din Moldova și țara sa de reședință).
Atunci când o companie este înregistrată de o persoană juridică dintr-o altă țară, lista documentelor necesare crește.
Pachetul de documentare include:
- un extras despre investitor din Registrul național al țării sale;
- confirmarea înregistrării unei persoane juridice străine;
- Statutul cu informații despre fondator;
- copia pașaportului managerului;
- certificatul de la poliția din Republica Moldova și țara sa;
- un acord legal între fondatorii companiei cu privire la intenția de a înregistra o întreprindere în Moldova;
- decizia comună a fondatorilor cu privire la numirea managerului viitoarei întreprinderi în Moldova;
- monstra de semnătură al reprezentantului companiei în Moldova.
Documentele pot fi emise în română sau engleză. Este important să certificați traducerea cu o apostilă la un notar.
Dacă firma Dvs. intenționează să coopereze cu țările din Convenția de la Haga, documentele de înregistrare pot fi, de asemenea, ștampilate cu sigiliul convenției.
Documentele se depun la Camera Înregistrării de Stat a Republicii Moldova.
Perioada de înregistrare în modul standard durează 7 zile, cu procedura accelerată – o zi. Acționarii nu sunt obligați să participe, deoarece funcționează formatul de înregistrare la distanță.
Pentru ca o companie să fie considerată viabilă, după înregistrarea la Camera Înregistrării de Stat a Republicii Moldova, trebuie să vizitați:
- Serviciul Fiscal de Stat al Republicii Moldova – aici afacerea este înregistrată direct.
- Biroul Național de Statistică –aici compania va fi luată la evidență.
- Compania Națională de Asigurări din Moldova și Casa Națională de Asigurări Sociale – în instanțele date se stabilește programul de asigurare și se deschid polițele de asigurare și cele medicale.
- Banca – puteți deschide un cont pentru tranzacții financiare în oricare din băncile, care activează în Moldova.
E important să știți, că înregistrarea trebuie finalizată înainte de a începe afacerea.
Dacă producția de bunuri sau furnizarea de servicii a început înainte de deschiderea oficială, toate aceste venituri pot fi sechestrate în favoarea statului. Acest lucru este prevăzut în Legea privind înregistrarea de stat a întreprinderilor și organizațiilor, nr. 1265-XIV din data 05.10.2000.
Este necesar să înregistrați afacerea la locația sa – unde se află biroul principal al organului de conducere.
Pentru mai multe informații despre inițierea unei afaceri, contactați avocații noștri -la Fondul național de investiții.
Specialiștii de aici vă vor pregăti documentația necesară, luând în considerare toate cerințele și doleanțele Dvs și vă vor ajuta să înregistrați întreprinderea în cel mai scurt timp posibil.